Raluca Preda, Iulia Bunea
Joi 10 dec 2009
Sorin Ovidiu Vîntu (dreapta) a renunţat dintr-o lovitură la „Cotidianul“, „Business Standard“ şi „Money Express“
După ce mai mulţi ani a susţinut artificial pe piaţă publicaţiile grupului, Vîntu caută să-şi „vindece“ afacerea concentrându-se pe mediile electronice. Măsura radicală a lui Sorin Ovidiu Vîntu de a renunţa la investiţiile în presa scrisă este privită ca o consecinţă naturală a strategiei sale de business. Unde a greşit?
Miercuri, în timp ce angajaţii de la „Cotidianul', „Business Standard' şi „Money Express' încercau să afle ce se va întâmpla în continuare şi cum vor reuşi să îşi plătească ratele la bănci, conducerea Realitatea-Caţavencu anunţa investiţii de 4,5 milioane de euro în operaţiunile din Republica Moldova.
taguri
Pe lângă lansarea televiziunii de ştiri şi business Publika TV şi a portalului publika.md, omul de afaceri a achiziţionat şi pachetul majoritar de acţiuni al companiei online New Media Group din Moldova.Totuşi, de ce ar alege Vîntu să dezvolte afaceri în Republica Moldova, unde piaţa totală de publicitate nu depăşeşte 25 de milioane de euro? Poate pentru a-şi manifesta influenţa în unele zone de interes, ar spune unele voci. Cert este însă că o ţară ca Republica Moldova nu justifică „pomparea' unei sume atât de mari de bani care să se şi întoarcă în buzunarul lui Vîntu.
O reţetă de publicaţii dezvoltată forţat
În timp ce omul de afaceri „face cărţile' pe alte plaiuri, şefii ziarelor pe care le-a părăsit caută investitori. Cea mai recentă informaţie, neconfirmată însă de conducerea „Cotidianul', este aceea că ziarul va fi preluat de Adrian Mititelu, patronul Universităţii Craiova şi al publicaţiei „Ediţie Specială' (Craiova). Cornel Nistorescu, directorul „Cotidianul', a scris editoriale pentru ziarul local până în această vară, când Vîntu l-a adus la cotidianul său cu „targeturi clare', fără să declare care ar fi acestea. „Money Express' ar putea intra în posesia lui Dragoş Nedelcu şi a lui Sorin Freciu, ambii angajaţi ai lui Vîntu.
Contactat de „Adevărul', Freciu a spus că nu confirmă, dar nici nu infirmă informaţia. Şi NewsIn şi-a găsit „de principiu' un patron, în persoana lui Cosmin Popa, actualul director al agenţiei de presă. Numai „Business Standard' n-are noroc. Din informaţiile „Adevărul', Andreea Roşca, Publisher al diviziei business la Realitatea-Caţavencu, nici nu le-a pomenit angajaţilor că ar exista varianta ca publicaţia să fie preluată de altcineva.
Dezvoltarea forţată a reţelei de publicaţii în jurul Realitatea-Caţavencu, adoptată de Vîntu mai mult pentru a concura cu trusturile lui Voiculescu şi Sârbu, decât pentru a face un business sănătos, a luat sfârşit brusc. La finele unui an extrem de dificil pentru industria de publicitate, se poate spune că decizia lui Vîntu de a se „lepăda' de produse ce trăgeau „la fund' afacerea de media este una justificată.
Eventuale erori de business
Una dintre explicaţiile faptului că afacerea lui Vîntu nu a avut prea mare succes pe partea de print este dată de analistul media Iulian Comănescu pe blogul său: „Managerii din grupul lui SOV (n.r. - Sorin Ovidiu Vîntu) vin din alte companii media şi adesea au încercat să pună pe picioare proiecte «în oglindă»'. Mai exact, spune Comănescu, Dragoş Stanca a facut „Business Standard' şi „Money Express' după ce avusese „Ziarul financiar' şi „Business Magazin' la Publimedia. Stanca s-a 'despărţit' de zona de print în 2008 şi în prezent este şeful diviziei de new media a Realitatea-Caţavencu.
Potrivit lui Comănescu, investitorii în media ar fi trebuit să „inventeze' noi produse pe print şi să caute segmente de piaţă neacoperite, nu să se folosească de reţetele deja consacrate. „Singurele motive pe care le pot imagina pentru ca ownerii (n.r. patronii) români să se arunce pe segmentele deja aglomerate sunt lipsa de fantezie şi dorinţa de a influenţa politicul', mai spune analistul media.
O altă „greutate' ce a înclinat balanţa în defavoarea grupului de presă este cooptarea „vedetelor' de presă şi a managerilor „scumpi'. „Furaţi' pe bani grei din alte trusturi, şefii de la Realitatea au încercat să pună pe picioare operaţiunile companiei, au jubilat la fiecare nouă investiţie a lui SOV, dar de fiecare dată au fost puşi în situaţia de a se adapta răsturnărilor de situaţie impuse de patron.
Vânzări în scădere
Cotidianul „Business Standard' nu a reuşit să se remarce în piaţa de business. În perioadele lui bune vindea, în medie, 11.000 de exemplare pe zi. Anul acesta, în schimb, publicaţia a coborât până la 6.479 de exemplare pe zi.
Ultimele date disponibile pe site-ul Biroului Român de Audit al Tirajelor sunt din luna aprilie a acestui an.
l Publicaţia de business „Money Express' nu o duce mai bine. Deşi a avut în spate promovarea din partea televiziunilor Realitatea TV şi Money Channel, revista a avut, în septembrie, vânzări medii de 4.469 de exemplare pe apariţie.
„Cotidianul' a ajuns la un nivel extrem de scăzut în ultimele luni. Venirea lui Cornel Nistorescu pe funcţia de director al ziarului, dar şi renunţarea la colecţia de carte, nu au făcut decât să scadă şi mai tare vânzările. Astfel, dacă în ianuarie „Cotidianul' avea vânzări medii de 11.010 exemplare pe zi, în luna septembrie publicaţia a coborât la 5.503."